Care vor fi, începând din septembrie, condițiile minime de studii pentru ocuparea funcțiilor didactice în învățământul preuniversitarCare vor fi, începând din septembrie, condițiile minime de studii pentru ocuparea funcțiilor didactice în învățământul preuniversitar.

Potrivit noii legi a învățământului preuniversitar, aplicabilă din septembrie, cei ce vor să ocupe funcții didactice de predare trebuie să îndeplinească niște condiții minime de studii. De pildă, pentru a putea ocupa funcția de educator, cei interesați trebuie să absolve cu diplomă de bacalaureat liceul pedagogic, specializarea „Educație timpurie“. În prima variantă a proiectului noii Legi a învățământului exista o excepție de la condițiile minime de îndeplinit pentru a putea opta pentru cariera didactică, dar ea nu mai apare în versiunea oficială a legii. Astfel, cu condiția participării la un examen în care trebuiau testate cunoștințele teoretice de pedagogie, orice absolvent al învățământului superior ar fi putut opta pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar, dar regulile aplicabile din toamnă nu mai conțin această excepție.

Potrivit Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar, ce se aplică din 3 septembrie 2023, pentru ocuparea funcțiilor didactice trebuie îndeplinite următoarele condiții minime de studii:

  • pentru ocuparea funcției didactice de educator/ educatoare: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educație timpurie“;
  • pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor pentru educație timpurie: absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Educație timpurie“;
  • pentru ocuparea funcțiilor didactice de învățător/ învățătoare cu statut de debutant suplinitor: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învățământului primar“;
  • pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru învățământ primar, cel puțin una dintre următoarele condiții:
  • (1) absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializările „Pedagogia învățământului primar“ și absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar“;
  • (2) absolvirea cu diplomă de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar“ și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;
  • pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar, profesor de instruire practică, profesor documentarist, respectiv profesor corepetitor, cel puțin una din următoarele condiții:
    • (i) absolvirea cu examen de licență în profilul postului, modulul de formare psihopedagogică totalizând 30 de credite ECTS și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
    • (ii) absolvirea cu examen de licență a unui program de licență din domeniul Științe ale educației și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an;
    • (iii) absolvirea cu examen de licență a unui program de licență în profilul postului și absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata studiilor de un an și jumătate;
  • pentru ocuparea funcției didactice de maistru-instructor: absolvirea învățământului liceal cu diplomă de bacalaureat, urmată de absolvirea cu examen a unei școli postliceale sau a unui colegiu din învățământul terțiar nonuniversitar ori a unei școli de maiștri în domeniu, precum și absolvirea cu certificat a unui program de formare psihopedagogică furnizat prin licee pedagogice/instituții de învățământ superior;
  • pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor-psihopedagog, de profesor-logoped, de profesor de psihopedagogie specială, de profesor itinerant și de sprijin în învățământul special și în Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, cel puțin una din următoarele condiții:
    • (i) absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență cu specializări în profilul/ domeniul Științe ale educației și absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Psihopedagogie specială“;
    • (ii) absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență cu specializări în profilul/domeniul psihologie, absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogică de 30 de credite European Credit Transfer System și absolvirea unui program de studii universitare de masterat cu specializarea „Psihopedagogie specială“.
  • Nu toate funcțiile didactice de predare se regăsesc în lista de mai sus. Detalii despre celelalte categorii de funcții didactice, de pildă, funcția de învățător-educator, profesor, profesor-educator, maistru-instructor sau profesor-psiholog în învățământul special, se găsesc în Legea 198/2023, la articolul 176.
  • Posibilitatea ca orice absolvent de studii superioare să poată preda în școli, eliminată
  • Ca regulă generală stabilită de prima variantă a proiectului Legii învățământului preuniversitar, care, până la oficializare, a suferit multe modificări, studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optau pentru cariera didactică în învățământul preuniversitar aveau obligaţia de a urma și finaliza cursurile unui masterat didactic cu durata de doi ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • Totuși, ca excepție de la această regulă, ar fi putut opta pentru cariera didactică și absolvenții învățământului superior care nu parcurseseră formarea inițială amintită, cu condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică. MAI MULTE PE AVOCATNET.RO